söndag 27 juli 2008

Another hobby bites the dust

Matlagning. Gourmetstyle.
Det borde ju vara grejen.
Tänkte jag.
För jag gillar ju att äta.
Onekligen!

Så jag skaffade ny kokbok.
Och såg redan de sköna festerna framför mig.
Typ cocktailpartyn där jag svävade fram med brickor fulla av fantastiska kanapeer.
Eller de där trevliga höstkvällarna när alla vännerna samlas runt bordet och dricker rustikt rödvin, äter en gryta som puttrat hela dagen och bryter stora bitar av det fortfarande ljumma brödet.
Ja alltså, vännerna skulle jag skaffa mig när jag lärt mig laga mat.
First things first.

Igår satte jag igång.
Sauterade sparrisknoppar.
Tärnade renstek.
Kokade soppa.
Sedan skulle soppan mixas.
Wiiii, tänkte jag.
Äntligen får jag användning för kökets dammigaste redskap.
Fram med blendern.
I med soppan.
Tryck på on.

Blendern exploderar.
Så istället för god soppa, har jag nu brännskador på båda armarna och magen.

Idag var planen att fritera kycklingvingar och göra citronmajo med bakade tomater.
Tror att jag hoppar över det.
Frityrolja och brännskador känns som en dålig kombo.

2 kommentarer:

Anonym sa...

hmm..var det salt och peppar i soppan? Aj.

DDT sa...

Jo då, men jag hade inte hunnit pressa i lime. Men Aj, ändå.