lördag 15 augusti 2009

Med ett snett leende

Jag håller på att förvandlas till Björn Ranelid.
Det kommer att sluta med uppknäppt skjorta, guldkedjor och deklamerande på Österlen om jag inte snabbt får ordning på det här.
Hemska, hemska tanke.

Men låt mig ta det från början.
När jag skulle hälla i mig dagens första kopp kaffe - så gick det inte.
Min underläpp har plötsligt vuxit till dubbel storlek.
Sådant ska läppar inte göra, om ni frågar mig.
Den enda mystiskt växande läpp jag någonsin hört talas om är Björn Ranelids.

Nu oroar jag mig.
Kommer jag att börja konstruera meningar som:
Jag har strävat efter att sätta mitt tumavtryck på det vita arket som inte kan förväxlas med något annat.
Say what?
Vad skulle man förväxla det vita arket med?
Ett blått ark?
En öde landsväg?
En hönsrumpa?

Jag kanske måste bli estradör.
Hoppas inte.
Jag är rädd för sådana.
Estradörer, spindlar och blodpudding är sådant jag mardrömmer om på nätterna.

Se, det börjar redan hända!
Jag börjar skapa mina egna ord.
Nu fattas bara en grandios självbild.
Så är förvandlingen klar.
The end of the world as I know it.

11 kommentarer:

PGW sa...

Mamma. Jag är rädd.

DDT sa...

Vad tror du jag är?

nillas liv på pinnen sa...

Aha, du ser ut ungefär som Björn Ranelid. Jag har alltid undrat. Hur du ser ut alltså.

Ulrika sa...

Beskriv dig mera..
Som Nilla säger så har jag också alltid undrat hur du ser ut.

Ranelidläpp och rytmisk dans i blodet, kan ju inte bli mer rätt!


Kan säga att när jag hade min svullna läpp i somras (pga käkinfektionen) så såg jag ut som en lallande idiot som lätt kunde dra fram banjon och spela en banjoduell..

Min underläpp föll dessutom fram om jag böjde mig framåt och det kan jag säga såg rätt imbecillt ut ;)
särskilt när en sträng saliv rann ut *moahahaha*
För det gjorde det tyvärr.. sicklande och lallande for jag till doktorerna och tur nog så frisknade jag till(1,7 hg penicillin senare)..
;)
Hoppas dock att din läpp inte behöver sådana piller utan ger med sig av sig själv, helst typ nu..

fjortisensmorsa sa...

Nu tycker jag att du missar att se möjligheterna! Du har letat efter en ny karriär? Ta da! Du kan skriva böcker som ingen orkar läsa men köper ändå eftersom de inte vill vara sämre än någon annan kulturell ordnjutare. Du kunde turnera landet runt och ha intima poesiaftnar (eller banjo duellerande, som Ulrika föreslog, beroende på HUR stor läppen blir)Lysande!

Agneta sa...

Björn Ranelid kommer att få ett uppsving i sin karriär, tack vare dig!

Annika sa...

Detta kommer jag att följa med spänning. :-)

Den hemska tvillingen sa...

Ja men va fan, du ÄR ju mitt privata nöjesfält!

nillas liv på pinnen sa...

Du kanske ÄR Björn Ranelid!?
Har hela tiden haft en känsla av att du är en kändis in disguise. Nu faller pusselbitarna på plats.
Sorry, jag har inte läst en enda av dina böcker, har hört att de är pretentiösa och jag kan inte hantera pretentiöst, beklagar.

T (engel) sa...

App app app! Inget ont om Björn...
:)

DDT sa...

nilla - jag ser snarare ut som en antites av Ranelid. Han - skönlockig och blond. Jag är brunett och kan inte ens stava till självfall.

Ulrika - Föreställ dig en färgsprakande parant kvinna som utrsålar energi, livslust och sensualitet. Ser du henne framför dig? Ok. Snett bakom henne står en grå diffus person som du inte lägger märke till förrän hon motvilligt sträcker fram en hand för att presentera sig. DET är jag.
Och efter att ha läst din beskrivning så tycker jag inte så synd om mig själv längre. Min läpp verkar bli bra utan penecillin.

fjortisens morsa - en lysande idé, faktiskt. Jag tror att jag tar tag i den direkt.

stort och smått - det ska vi väl ändå inte hoppas?

Annika - Jag med! Det här är det mest spännande som hänt i mitt liv på evigheter. Vilket säger en del om min tillvaro...

hemska tvillingen - Visst är jag?! Som ett vandrande Liseberg.

Nilla - avslöjad! Men jag är inte Ranelid. Jag är Britney Spears.

T(engel) - just det kan jag tyvärr inte lova. Ranelid är motsatsen till vad jag gillar i nästan allt.