måndag 21 december 2009

Men det är väl ändå typiskt

I år ska jag inte fira jul.
Inget julbord.
Inga klappar.
Inga traditioner.

En anti-jul helt enkelt.
Mestadels av tråkiga anledningar.
Ett år utan jul krävdes liksom för att kunna göra en omstart.

Och vad händer då?
Det snöar!
Så klart.
Första vita julen i mannaminne.

Jag tar det personligt, Gud.
Bara så du vet.
Kanske blir det inget firande nästa år heller.
Jag är inte främmande för att konvertera till...
tja... asatron, kanske.
Offra en get?

9 kommentarer:

Magica de Hex sa...

vad ska du roa dig med i stället då?

Ulrika sa...

Nej, vad tråkigt att höra.
Ingen jul. Går det?

Fast vi firar en annorlunda jul egentligen, ingen stress och en massa folk.
Bara vi två och våra klappar till varandra.
Vi har våra favoriter på julbordet, ingen hets inte. Lite sill, sillsallad och skinka.

Och godis.
Inte att förglömma ;)

PGW sa...

Skit i snön njut av friden och handla ett sånt här:
http://www.thinkgeek.com/caffeine/wacky-edibles/ce5c/

Singelmamman sa...

Men vad kan snö och jul ha att göra med varandra? Det snöar väl aldrig i jerusalem? *tänker*

Agneta sa...

Det är alltså dig vi har att tacka??!! TACK!

Ps. Kan du tänka dig att fira anti-jul varje år?

DDT sa...

magica - titta på film, läsa böcker och stirra rätt ut i luften. Troligtvis lite bacon och brie-frossa också.

ulrika - Ja, men ungefär så. Fast utan klappar.

pgw - på västkusten är vi inte utrustade för att njuta av snön. Vi blir bara förvirrade och tirllar omkull hela tiden i våra gummistövlar.


singelmamman - i min hjärna hänger julen mer ihop med astrid lindgren och bullerbyn än jesus och jerusalem. Hence the snö.

stort och smått - det var så lite. Passa på att njuta av den för nästa år ska jag säkert fira jul igen.

Smultronblomman sa...

Det är därför vi hänger röda kulor i granen. Vi har "offrat" en get till gudarna. :)
Fira jul som jag. Minimalistiskt. Bara lite. Så det ändå känns. Inga dyra klappar, ingen riktig gran. Lite ljus och lite snö..

reneesfotoblogg sa...

Menar du på fullt allvar att du frivilligt väljer bort skinkan?
Där går gränsen för mig, allt annat kan jag leva utan.
Ikväll sparkar jag in den i ugnen. Den är liten i år, bara sju kilo, normalt brukar den vara tio och rekordet var tretton. Vad är väl bacon och brie mot skinka? slätt ingenting!
mvh R

DDT sa...

smultronblomman - något i den vägen blir det nog. Snön kan jag knappast undvika. Just nu vräker den ner.

renee - jag tror att jag menar allvar, faktiskt. Fast kanske ändå... en liiiten skinka? Får se imorgon.